به نظر می رسد انتخاب مانیتور یا هدفون استودیویی فرآیند ساده ای باشد. اساساً ما به یک سیستم مانیتور با صدای دقیق نیاز داریم، بنابراین به دنبال محصولی با بهترین مشخصات و امکانات در حد بودجه خود هستیم. ما به سیستمی نیاز داریم که طیف وسیعی از فرکانس‌ها را با گستره دینامیکی وسیع بازتولید کند – و باید از آن سیستم لذت ببریم تا بتوانیم برای مدت طولانی گوش کنیم. به طور خلاصه، ما یک سیستم مانیتور می خواهیم که هم دقیق و هم سرگرم کننده باشد. مانند بسیاری از چیزها، هزینه اندازه گیری دقیقی از کیفیت یا قابلیت استفاده یک سیستم ارائه نمی کند، بنابراین بیایید روی آنچه که یک سیستم دقیق و لذت بخش را تعریف می کند تمرکز کنیم.

دلیل مانیتورهای دقیق

ما باید اطمینان داشته باشیم که میکس هایی که صدای درست روی مانیتور ما دارند در اکثر سیستم های پخش دیگر خارج از اتاق ما نیز خوب به نظر می رسند. اگر سیستم ما بر فرکانس‌ها یا اعوجاج‌ها تأکید کند یا بپوشاند، نمی‌توانیم به طور دقیق پیش‌بینی کنیم که ترکیب ما در سیستم‌های دیگر چگونه خواهد بود. مانیتورهای ما باید نسبت به اکثریت بزرگ سیستم های پخش در جهان از دقت بیشتری برخوردار باشند تا بتوانیم اطمینان داشته باشیم که صدایی که ایجاد می کنیم به خوبی به سایر نقاط جهان  ترجمه می شود.

ما از اصطلاح ” صدای فلت ” برای تعریف یک سیستم پخش دقیق استفاده می کنیم – سیستمی که هیچ فرکانسی را پنهان یا اضافه نمی کند. در واقعیت، مغز ما به راحتی می‌تواند تغییرات کوچک در پاسخ فرکانسی یک سیستم مانیتور را جبران کند، اما میانگین انرژی در هر اکتاو باید کاملاً یکنواخت باشد. بسیاری از طراحان استودیو هنگام توصیف یک سیستم مانیتور دقیق از عبارت “متعادل” به جای “مسطح” استفاده می‌کنند، زیرا یک سیستم دقیق می‌تواند تغییرات کمی اما قابل قبولی از تخت واقعاً داشته باشد.

در رابطه با اسپیکرها در مقابل هدفون، بلندگوها با اتاقی که در آن هستند تعامل دارند، بنابراین صدایی که تولید می‌کنند با اندازه، شکل و سطوح محیط تغییر می‌یابد. این بدان معنی است که یک سیستم بلندگو که برای داشتن پاسخ فرکانسی دقیق طراحی شده است، صدای صافی را در فضایی که به صورت درست آکوستیم نیست تولید نمی کند. هدفون از مشکلات تداخل صوتی از اتاق جلوگیری می کند، اما برخی از چالش ها را به همراه دارد. برای این مقاله، آکوستیک اتاق را نادیده می گیریم و به طور خاص به معیارهای عملکرد بلندگوها و هدفون ها نگاه می کنیم. در مقاله‌های دیگر، به درمان‌های صوتی و الکترونیکی مورد استفاده برای کاهش ویژگی‌های صوتی اتاق‌ها و هدفون‌ها می‌پردازیم.

Spec Speak

سازندگان از مشخصات مختلفی برای توصیف عملکرد مانیتورها و هدفون ها استفاده می کنند که برخی از آنها دقت و برخی از آنها به سادگی ویژگی های فیزیکی یا الکتریکی آنها را توصیف می کنند. برای این بحث، تنها مهمترین مشخصات مربوط به صدای مسطح، پاسخ فرکانسی است.

مانیتورهای ما باید تمام فرکانس‌هایی را که انسان می‌تواند بشنوند، که از 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز می‌شنود، صادقانه بازتولید کند. برای تولید موسیقی، حداقل باید برای پاسخ باس زیر 40 هرتز و برای کاربردهای حیاتی مانند مسترینگ، بسیار کمتر از 30 هرتز تلاش کنیم. سازهای زهی از کنترباس گرفته تا ویولن محدوده ای از حدود 40 هرتز تا 17 کیلوهرتز را در بر می گیرند. هیپ هاپ، موسیقی الکترونیک، پیپ ارگ، و درام های باس کنسرت فرکانس های موسیقی را تولید می کنند که اغلب زیر 20 هرتز است.

اکثر مانیتورهای مدرن فرکانس‌های بالا و کافی تولید می‌کنند، اما بازتولید باس و زیر باس دقیق به قدرت بسیار بالاتر، دستگاه‌های فیزیکی بزرگ و اغلب ترفندهای بسیار پیچیده فیزیک نیاز دارد. پاسخ بیس مسطح و طولانی با قیمتی طولانی همراه است، بنابراین اغلب باید به کاهش پاسخ باس از بلندگوهای مانیتور مقرون به صرفه بسنده کنیم.

هدفون‌ها تقریباً همیشه از مانیتورهای استودیویی در توانایی خود برای بازتولید فرکانس‌های باس شکست می‌خورند و حتی هدفون‌های استودیویی با قیمت متوسط، توانایی بازتولید فرکانس‌های زیر 20 هرتز تا بالای 20 کیلوهرتز را دارند. مانیتورهای استودیویی نزدیک بدون ساب ووفر به ندرت انرژی زیر 40 هرتز تولید می کنند و بسیاری از مدل های مقرون به صرفه زیر 70 هرتز شروع به کار می کنند. بسیاری از ساب ووفرهای مقرون به صرفه حتی به 20 هرتز هم نمی رسند. با دانستن این موضوع، ممکن است بخواهید یک جفت هدفون دقیق در دسترس داشته باشید تا بدون توجه به مانیتورهای استودیویی که استفاده می کنید، هدفون پایین خود را بررسی کنید.

هدفون ها تقریباً همیشه از مانیتورهای استودیویی در توانایی آنها برای بازتولید فرکانس های باس مقرون به صرفه پیشی می گیرند.                                                                                                                                                                                

حقیقت و هیچ اما…

سازندگان مانیتور اغلب مشخصاتی را منتشر می‌کنند که کاستی‌های تجهیزات خود را با حذف داده‌های نامطلوب یا نمایش داده‌ها به گونه‌ای که اطلاعات خاصی را مبهم می‌کند، پنهان می‌کند. سازندگان محترم به سادگی محدوده فرکانس مانیتور را بیان نمی کنند، بلکه میزان تحمل یا تغییرپذیری در آن محدوده را نیز ذکر می کنند. به عنوان مثال، مشخصات 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز خوب به نظر می رسد، اما همچنین باید بدانیم که آیا مانیتورها انرژی یکسانی را در هر فرکانس بین 20 هرتز و 20 کیلوهرتز تولید می کنند یا خیر. مشخصات 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز ± 6 دسی بل به ما می گوید که تحمل شامل اندازه گیری هایی است که 6 دسی بل بالاتر یا کمتر از سطح متوسط ​​تغییر می کند. برای مثال، اگر 1 کیلوهرتز 6 دسی بل بالاتر از پاسخ متوسط ​​و 100 هرتز 6 دسی بل کمتر از پاسخ متوسط ​​باشد، یک پنجره دقت 12 دسی بل در محدوده فرکانس داریم که چندان خوب نیست. مراقب هرگونه مشخصات فرکانسی که محدوده تحمل را ذکر نمی کند، باشید.


مشخصات اصلی مانیتور

حساسیت : برای هدفون یا نمایشگرهای غیرفعال مفید است . اندازه گیری کارایی یک بلندگو که میزان صدای تولید شده برای یک سطح ورودی مشخص را توصیف می کند. اعداد حساسیت بالاتر به این معنی است که مانیتورها با یک سیگنال ورودی داده شده با صدای بلندتر پخش می شوند. یک اندازه گیری حساسیت معمولی مانند 90 دسی بل SPL @ 1 وات است که در 1 متر اندازه گیری می شود.

امپدانس : امپدانس اندازه گیری مقاومت الکتریکی بر حسب اهم (Ω) است. برای هدفون، تلفن‌های امپدانس پایین (کمتر از 80 اهم) با پخش‌کننده موسیقی قابل حمل، مانند تلفن، با صدای بلند پخش می‌شوند. هدفون های امپدانس بالاتر (بیش از 80 اهم) با تقویت کننده های هدفون حرفه ای و تجهیزات استودیویی مناسب تر هستند. مانیتورهای استودیویی معمولاً 8 اهم هستند و بلندگوهای غیرفعال به تقویت کننده ای نیاز دارند که برای هدایت امپدانس خاص آنها طراحی شده باشد.

پاسخ فرکانس : توانایی مانیتور برای تولید صداها از باس کم تا تریبل بالا، در هرتز. معمولاً، این مشخصات با تحمل در دسی بل، مانند 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز (± dB 3) همراه است. شنوایی ایده آل انسان 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز را پوشش می دهد.


چقدر خوب است به اندازه کافی خوب است؟

در واقع، تا زمانی که منحنی پاسخ فرکانس کلی مانند یک حصار بالا و پایین نرود، تحمل‌های 2± دسی‌بل یا حتی 3± دسی‌بل در محدوده فرکانس قابل استفاده قابل قبول است. بیس سخت ترین محدوده تولید است، بنابراین محدوده فرکانس پایین معمولاً به سرعت از بین می رود و یک سازنده ممکن است مشخصاتی مانند ” ± 1.5 دسی بل از 60 هرتز تا 19 کیلوهرتز و -10 دسی بل در 40 هرتز” ارائه دهد. این مشخصات به ما می‌گوید که پاسخ فرکانسی در بیشتر محدوده بسیار مسطح است و همچنین توضیح می‌دهد که سطح بیس ۱۰ دسی‌بل از ۶۰ هرتز به ۴۰ هرتز کاهش می‌یابد. هنوز مقداری انرژی در 40 هرتز وجود خواهد داشت اما در سطح بسیار پایین تر. بنابراین، به دنبال مانیتورهایی باشید که پاسخ فرکانسی را منتشر می کنند که احساس می کنید محدوده مورد نیاز شما را پوشش می دهد، با دقتی که شما احساس راحتی می کنید.

یک عکس 1000 کلمه ارزش دارد

پاسخ فرکانسی یک مانیتور استودیویی با وضوح 1/48 اکتاو                                                                                                                                                                             

نمودار بالا پاسخ فرکانسی یک مانیتور استودیویی با وضوح 1/48 اکتاو را نشان می دهد. بسیاری از سازندگان این را به از یک اکتاو به طور متوسط ​​هموار می کنند، که (شاید فریبنده) تغییرات حتی کمتری را نشان می دهد. پاسخ فرکانسی برای این نمودار را می توان به چند روش مختلف توصیف کرد:

  1. پاسخ فرکانسی: 30 هرتز – 20 کیلوهرتز
  2. پاسخ فرکانسی: 28 هرتز – 20 کیلوهرتز (+2/-10 دسی بل)
  3. پاسخ فرکانسی: 40 هرتز – 20 کیلوهرتز ( ± 3dB، -10 dB @ 28 هرتز)

توصیف الف، اگرچه تا حدودی درست است، اما تمام داستان را بیان نمی کند زیرا تحمل را کنار می گذارد. توضیحات B ممکن است دقیق تر باشد، اما همچنین کمی گیج کننده است. توضیحات C به بهترین وجه عملکرد واقعی این بلندگو را توصیف می کند و می توان نمودار کامل پاسخ فرکانسی را فقط از آن توضیحات تجسم کرد. ترکیبی از نمودار فرکانس واقعی همراه با توضیحات نوشته شده به ما کمک می کند تا توانایی های بلندگو را درک کنیم، بنابراین بهترین مشخصات شامل هر دو می شود.

بقیه داستان

خوب، ما می دانیم که چگونه مشخصات پاسخ فرکانسی را تفسیر کنیم، و می دانیم که صدای مسطح چیست. اکنون برای الهام گرفتن، راحتی، حجم مناسب و البته دقت، به بخشی از چیزی می‌رسیم که واقعاً می‌خواهید در طول روز به آن گوش دهید. سازندگان بلندگوها و هدفون‌هایی با شخصیت‌های صوتی منحصربه‌فرد طراحی می‌کنند که با پاسخ فرکانس یا مشخصات کنترل قدرت توصیف نمی‌شوند . اسپیکرهای پورت شده دارای تاثیر صوتی متفاوتی نسبت به جعبه های مهر و موم شده هستند. صدای هدفون های پشت باز با هدفون های پشت بسته متفاوت است. فرکانس‌های متقاطع و اندازه درایورها بر پاسخ فاز میانی تأثیر می‌گذارند ، که صدا را طوری رنگ می‌کند که نمودار فرکانس منعکس نمی‌شود. صدای توییترهای روبانی متفاوت از توییترهای گنبدی یا بوق است، اما باز هم تفاوت آنها با نمودار پاسخ فرکانسی آنها توصیف نمی شود.

باید تا جایی که می توانید به بلندگوها و هدفون گوش دهید تا طرح یا برندی را پیدا کنید که برای شما جذاب باشد. مانیتور یا هدفونی را انتخاب کنید که تجربه شنیداری طبیعی و راحت را برای شما فراهم می کند. مانیتورهای دقیق سبک‌های مختلفی دارند و هیچ‌کس نمی‌خواهد به بلندگوی گوش دهد که احساس «خسته‌کننده»، «بالینی» یا «خیلی خوب» دارد، بنابراین یک بلندگوی دقیق با شخصیتی که دوست دارید انتخاب کنید.

منحنی خانه

ما به مانیتورهای تخت برای تولید و میکس موسیقی نیاز داریم که به خوبی به سایر سیستم‌های پخش جهان ترجمه شود، اما همچنین به سیستم‌های صوتی نیاز داریم که به ما الهام بخش و سرگرم‌مان کنند. این بدان معناست که پس از انتخاب و تنظیم مانیتورهای خود برای صدای مسطح، از کج کردن کمی توازن فرکانس بلندگو نترسید. برای مثال، تولیدکنندگان موسیقی هیپ‌هاپ و رقص ممکن است ترجیح دهند روی سیستم‌های مانیتوری کار کنند که محیط یک سیستم کلوب را شبیه‌سازی می‌کنند، بنابراین ممکن است بخواهند در انتهای پایینی کمی اغراق‌آمیز شماره‌گیری کنند. یک پاسخ فرکانس سفارشی مانند این که شخصیت بیشتری را به سیستم مانیتور می‌افزاید، « منحنی خانه » نامیده می‌شود .

در استودیوی تجاری که در آن کار می‌کنم، برخی از تولیدکنندگان و هنرمندان زیربناهایی را ترجیح می‌دهند که با چند دسی‌بل تقویت شده باشند، در حالی که تولیدکنندگان دیگر سیستم مانیتور روشن‌تری را ترجیح می‌دهند. این به میزان صدای بلند آنها و همچنین نوع موسیقی که تولید می کنند مربوط می شود. سیستم‌های مانیتور ما به ما اجازه می‌دهند تا تنظیمات پیش‌فرض را برای منحنی‌های خانه مختلف ذخیره و فراخوانی کنیم، که تنها تغییرات جزئی از پاسخ مسطح کالیبره‌شده هستند. اکثر مانیتورهای برقی به شما این امکان را می دهند که فرکانس های پایین، متوسط ​​و بالای مانیتور را با کنترل های داخلی EQ تنظیم کنید . این اکولایزرهای داخلی به بهینه سازی دقت مانیتورها در یک اتاق خاص کمک می کنند، اما ممکن است برای سلیقه شخصی شما نیز تنظیم شوند. هدفون‌ها معمولاً کنترل‌های شکل‌دهی صدا را ارائه نمی‌کنند، بنابراین صدای صاف را می‌توان با نرم‌افزاری مانند SoundID Reference به بهترین شکل به دست آورد. اگر از SoundID در تنظیمات خود استفاده می کنید، می توانید منحنی های هدف سفارشی (منحنی های خانه) را برای هدفون و مانیتور خود ایجاد و ذخیره کنید.

مرجع SoundID منحنی‌های هدف سفارشی را فراهم می‌کند، جایی که کاربر می‌تواند منحنی‌های خانه را بر اساس منحنی هدف مسطح مانیتور ایجاد و ذخیره کند                                                                                                                                                                             

اگر کسی انتخاب کند که منحنی خانه را در تنظیمات مانیتور خود بگنجاند، به احتمال زیاد میکس ها و مسترها به طور دقیق به دنیای بیرون ترجمه نمی شوند. بنابراین، اگر از کار بر روی یک سیستم مانیتور با بیس هیپ لذت می برید، باید توجه داشته باشید که میکس در خارج از اتاق شما بیس کمتر یا احتمالاً ناهمواری خواهد داشت. میکس‌کننده‌هایی که به طور منظم از همان مهندسان مسترینگ استفاده می‌کنند به این اطمینان می‌رسند که مهندس مسترینگ آنها این نوع مشکلات را اصلاح می‌کند، اما اگر موسیقی خود را بر روی یک سیستم هایپ تسلط داشته باشید، پتانسیل ترجمه ضعیف افزایش می‌یابد. گفته می‌شود، بسیاری از میکسرها منحنی‌های خانه را روی سیستم‌های مانیتور خود اعمال می‌کنند و میکس‌های آنها برای آن بدتر نیست!

منحنی های هدف شبیه سازی شده

ما در این مقاله اصلاح اتاق را پوشش نمی‌دهیم، اما SoundID Reference نه تنها تضمین می‌کند که نمایشگرها و هدفون‌های شما تا حد امکان دقیق عمل می‌کنند، بلکه همراه با منحنی‌های هدف قابل تنظیم، نرم‌افزار منحنی‌های ترجمه داخلی را نیز ارائه می‌کند. منحنی‌های ترجمه سیستم‌های شنیداری معمولی مانند تلفن‌های همراه، مانیتورهای معروف استودیویی، بلندگوهای تلویزیون و استریو ماشین را شبیه‌سازی می‌کنند. منحنی های هدف قابل تنظیم به کاربر این امکان را می دهد که با یک پاسخ مانیتور مسطح شروع کند و سپس یک EQ پارامتریک برای ایجاد یک منحنی خانه سفارشی اضافه کند. به عنوان مثال، من یک جفت هدفون دارم که با منحنی تصحیح SoundID صاف در رده میانی کمی تهاجمی به نظر می رسد. برای این جفت گوشی، من یک افت ملایم EQ میان رده اضافه می کنم که در گوش من طبیعی تر به نظر می رسد. با این منحنی خانه ملایم، میکس هایی که با این هدفون انجام می شود به خوبی (و قابل پیش بینی) به سایر سیستم های پخش ترجمه می شود و به نظر من کار کردن با هدفون ها لذت بخش تر است.

صدای مسطح

ایده اصلی این است که صدای مسطح یک مرجع و نقطه شروع مهم است. صدای صاف از استودیو یا هدفون شما تضمین می کند که موسیقی شما به طور قابل پیش بینی در اکثر سیستم های پخش دیگر در جهان پخش می شود. هر مانیتور استودیویی، به دلیل طراحی فیزیکی و مبادلات ساخت، دارای شخصیت صوتی است. مانیتورهای استودیویی، برخلاف بلندگوهای استریوی خانگی مصرفی ، دقیق تر، قابل اعتمادتر و بادوام تر هستند. شما باید بسیاری از مانیتورهای مختلف را تست کنید، ببینید همتایان و قهرمانانتان از چه چیزهایی استفاده می‌کنند، و در پایان، به آنچه که برای شما طبیعی و راحت به نظر می‌رسد اعتماد کنید.

البته از درمان آکوستیک در اتاق خود غافل نشوید. بلندگوهای عالی فقط در اتاقی که به خوبی درمان شده است صدای عالی خواهند داشت و حتی بلندگوهای معمولی نیز می توانند در اتاقی که به خوبی رفتار شده است صدای عالی داشته باشند. با ایجاد منحنی خانه آزمایش کنید تا از گوش دادن در محیط خود لذت ببرید، اما از مشکلات احتمالی ترجمه آگاه باشید! به یاد داشته باشید که نرم افزار SoundID Reference به شما امکان می دهد با یک پاسخ صاف شروع کنید و سپس می توانید آن صدا را با یک منحنی هدف سفارشی تغییر دهید. صدای مسطح در نهایت دقتی را توصیف می‌کند که به سیستم‌های دیگر ترجمه می‌شود، اما به یاد داشته باشید که همیشه کارها را لذت‌بخش و سازنده نگه دارید

همچنین بخوانید:

به چند پنل آکوستیک نیاز دارید؟

آیا باید بلندگوها را در مقابل دیوار جلویی قرار دهید؟

فوم شانه تخم مرغی