آیا باید بلندگوها را در مقابل دیوار جلویی قرار دهید؟

داشتم یکی از مجلات ضبط مورد علاقه ام را می خواندم و به بررسی یک مانیتور جدید استودیویی برخوردم که جالب به نظر می رسید. نویسنده در بررسی اسپیکرها اشاره کرد که صدای بیس کمی از بلندگوها که خیلی نزدیک به دیوار جلویی قرار گرفته بودند خارج می شد. او پیشنهاد کرد که قرار دادن بلندگوها به فاصله 8 اینچ (20 سانتی‌متر) یا حتی تا 1 فوت (25 سانتی‌متر) از دیوار جلویی، میزان بیس بلندگوها را به طور موثر کاهش می‌دهد. این باعث شد به تمام دفعاتی که با موقعیت‌های مشابه برخورد کرده‌ام و بهترین راه برای مقابله با این مشکل فکر کنم.

آیا باید بلندگو را نزدیک دیوار جلویی قرار دهید و آیا این واقعاً میزان بیس را افزایش می دهد؟ آیا باید اسپیکر را از دیوار جلویی دور کنید یا کار دیگری انجام دهید؟ بیایید نگاهی به این وضعیت رایج بیندازیم و چند دستورالعمل ایجاد کنیم.

یکی از ویژگی های مهم بلندگوها جهت دهی آنها در فرکانس های مختلف است. فرکانس‌های بالا از بلندگو خارج می‌شوند و در یک الگوی مخروطی شکل به سمت شنونده حرکت می‌کنند.

برعکس، فرکانس‌های پایین، با شکل موج‌های طولانی‌تر، از بلندگو در یک الگوی همه‌جهته خارج می‌شوند و تقریباً به طور مساوی در همه جهات حرکت می‌کنند. فاکتورهای زیادی در تعریف محدوده ای وجود دارد که فرکانس های پایین از آنجا شروع و پایان می یابند، اما بیایید فرض کنیم که فرکانس های زیر 200 هرتز به صورت همه جانبه رفتار می کنند و با افزایش فرکانس صدا جهت دارتر می شود.

فرکانس‌های پایین در همه جهات از بلندگو خارج می‌شوند و از دیوار جلو، دیواره‌های جانبی، کف و سقف منعکس می‌شوند و به سمت گوش ما پرتاب می‌شوند.

مقداری از این انرژی به خوبی با صدای اصلی اسپیکر ترکیب می شود و میزان بیس افزایش می یابد و مقداری بیس به دلیل فیلتر قطع می شود و برخی فرکانس های پایین ضعیف می شوند.

دو افکت مجزا در اینجا وجود دارد، بنابراین بیایید نگاهی به هر دو بیاندازیم.

پاسخ باس اغراق آمیز ناشی از بارگذاری فضای صوتی است . مشکل لغو فاز SBIR ( پاسخ تداخل مرزی بلندگو) نامیده می شود . ما باید خوبی و بدی هر افکت را بسنجیم تا بهترین مکان را برای بلندگوهایمان نسبت به دیوار جلویی خود پیدا کنیم. به هر حال، پورت ها روی الگوی تشعشع اسپیکر تأثیر زیادی ندارند، بنابراین مهم نیست که پورت شما به کدام جهت است. اگر پورت پشتی دارید، حداقل چند اینچ (> 8 سانتی متر) فاصله بین پشت بلندگو و هر سطحی بگذارید.

خوشبختانه، ما می توانیم اثرات بارگذاری صوتی و SBIR را با چند روش آسان پیش بینی و کنترل کنیم.

بیایید یک اسپیکر را در نظر بگیریم که پشت آن بسیار نزدیک به دیوار جلویی قرار گرفته است. در عمل، ممکن است کابل هایی از پشت بلندگو و شاید یک پورت باس خارج شوند، بنابراین بیایید 3 اینچ (7.5 سانتی متر) بین پشت بلندگو و دیوار جلویی بگذاریم. اجازه دهید (در حال حاضر) نیز فرض کنیم که دیوارهای جانبی، کف و سقف مهم نیستند. اگر بلندگوی با پاسخ فرکانس مسطح و مطابق با توضیح قرار داده شود، شنونده یک بوست نرم را در انتهای پایین می شنود که صدایی شبیه تقویت 6 دسی بل زیر حدود 250 هرتز دارد. این تقویت باس دقیقاً همان تقویتی است که اگر بلندگوهای خود را با یک EQ  پایین EQ کنید، اتفاق می افتد، بنابراین ما می توانیم به سادگی این تقویت بیس را با EQ اصلاح کنیم!

اکثر مانیتورهای استودیویی مجهز به یک کنترل پخش باس هستند که اغلب با عنوان «فضای کامل»، «نیمه‌فضا» یا «چهارم فضا» خوانده می‌شود. این نام‌ها مربوط به عدم نزدیکی هیچ دیواری ، نزدیک دیوار جلویی و نزدیک به یک گوشه است . آنها همچنین نشان دهنده میزان برش با فرکانس پایینی هستند که می توانید اعمال کنید. فضای کامل به این معنی است که هیچ EQ لازم نیست.

نیمه فاصله به این معنی است که شما باید بیس را بین 2 تا 6 دسی بل کاهش دهید. فضای یک چهارم به این معنی است که شما باید باس را بین 4 تا 12 دسی بل کاهش دهید.

تنظیمات پشت اسپیکر مانیتورینگ
تنظیمات پشت اسپیکر مانیتورینگ

اگر بلندگو را از دیوار دور کنیم چه؟

با دور شدن بلندگو از دیوار، میزان تقویت فرکانس پایین ارائه شده توسط دیوار کاهش می یابد. این چیز خوبی است… اما… همانطور که بلندگو را از دیوار دور می کنیم، باس همچنان از دیوار جلویی منعکس می شود و باعث ایجاد اثرات فیلتر می شود که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم (SBIR). برخی از فرکانس های باس به شدت کاهش می یابد. این لغو فرکانس در اثر تعامل امواج صوتی منعکس شده با صدای مستقیم بلندگو ایجاد می شود. این مشکل با EQ قابل اصلاح نیست.  همانطور که بلندگو را از دیوار دورتر می کنیم، فرکانس لغو از نظر فرکانس کمتر می شود . بیایید برخی از تنظیمات معمولی را بررسی کنیم.

مورد 1: در مقابل دیوار جلویی

هنگامی که بلندگو به دیوار جلویی بسیار نزدیک است و سطح آن در حدود 1 فوت (30 سانتی متر) از دیوار جلویی قرار دارد، فرکانس لغو SBIR حدود 285 هرتز خواهد بود. در واقع، لغو باس بسیار کمی وجود خواهد داشت زیرا 285 هرتز بالاتر از جایی است که بلندگو شروع به جهت‌گیری می‌کند و صدای کمی از دیوار جلویی منعکس می‌شود. کمی باز کردن باس برای رفع بارگذاری نیمه فاصله باعث می شود این بلندگو در نزدیکی دیوار جلویی صدای خوبی داشته باشد.

این  نمودار لغو ناشی از SBIR را در 285 هرتز نشان می دهد، اما بقیه پاسخ فرکانس پایین تقریباً بین 30 هرتز و 200 هرتز صاف است.
صفحه بلندگو از دیوار جلویی 1 فوت (30 سانتی متر) فاصله دارد.                                                                                                                                                                                     

مورد 2: بلندگو در فاصله 1 فوتی از دیوار جلو قرار گرفته است

اگر اسپیکر را طوری حرکت دهیم که صفحه آن در فاصله 2 فوتی (61 سانتی متری) از دیوار جلویی قرار گیرد، یک شیب لغو گسترده با مرکزیت 140 هرتز خواهیم داشت. گوشت اصلی بیس و طبل ما ضعیف به نظر می رسد! با دور کردن اسپیکر خود از دیوار جلو، مقداری از تقویت بیس نیمه فاصله خلاص شده‌ایم، اما اکنون یک بریدگی وحشتناک در پاسخ فرکانس پایین خود ایجاد کرده‌ایم که با EQ قابل رفع نیست.

تاثیر دیوار روی بیس

مورد 3: بلندگو در فاصله 2.5 فوتی از دیوار جلو قرار گرفته است

اگر اسپیکر را طوری حرکت دهیم که صفحه آن از دیوار جلویی 3.5 فوت (1 متر) فاصله داشته باشد، افت کنسلشن 86 هرتز خواهیم داشت. این برای ضربه زدن درام و بیس ما فاجعه بار خواهد بود! با حرکت دادن اسپیکر به فاصله 1.5 متری، مشکل کمی تا حدود 57 هرتز کاهش می یابد. فاجعه آمیز برای خط بیس مصنوعی و بیس ترپ های ما

ما باید بلندگوی خود را حتی بیشتر به داخل اتاق ببریم تا لغو را به فرکانس کافی پایین بیاوریم که مهم نیست. بیشتر اتاق ها برای انجام این کار به اندازه کافی بزرگ نیستند.

ایین نمودار لغو ناشی از SBIR را 86 هرتز و پاسخ باس بسیار ناهموار بالای 60 هرتز را نشان می دهد. این پاسخ اختلاط را بسیار دشوار می کند.
صفحه بلندگو از دیوار جلویی 3.5 فوت (1 متر) فاصله دارد.                                                                                                                                                                  

ما نشان داده‌ایم که قرار دادن بلندگوها در نزدیکی دیوار جلویی مشکلی به‌راحتی قابل حل ایجاد می‌کند – افزایش بیس ناشی از بارگذاری فضای صوتی – اما دورتر کردن بلندگوها از دیوار باعث لغو مشکل باس (SBIR) می‌شود. همه اینها فرض را بر این می گذارد که ما هیچ پنل آکوستیک خاصی نداریم ، که دیوانه کننده است، درست است؟ با این دانش میتوانیم با برخی درمان‌های اولیه آکوستیک، یک محیط نظارت عالی ایجاد کنیم.

بهترین راه حل

در دنیای واقعی، ما دیوارهای جانبی، کف‌ها و سقف‌هایی داریم که بازتاب‌هایی را ایجاد می‌کنند که منجر به SBIR، بارگذاری صوتی و مشکلات بازتاب اول می‌شود. ما باید دیوارها و حتی سقف را با روش صوتی درمان کنیم تا بازتاب های اولیه را از بین ببریم، پس چرا از همان روش برای کاهش مشکلات SBIR نیز استفاده نکنیم؟

درمان فرکانس‌های پایین دشوار است، اما درمان فرکانس‌های بالای 200 هرتز با پانل‌های فایبرگلاس 4 اینچی و فرکانس‌های بالای 250 هرتز با پانل‌های 2 اینچی آسان می‌شود. بهترین نتیجه را می توان با پردازش بیشتر دیوار جلویی خود با پانل های فایبرگلاس یا پشم معدنی به ضخامت 4 اینچ و سپس قرار دادن مانیتور خود در نزدیکی دیوار جلویی به دست آورد. عملیات آکوستیک هر گونه SBIR را جذب می‌کند و هر تقویت باس ناشی از بارگذاری فضای صوتی دیوار جلویی را می‌توان به راحتی با کنترل باس رول آف روی نمایشگرها اصلاح کرد.

تنظیم مانیتور خود را متقارن نگه دارید و فراموش نکنید که دیوارهای کناری و سقف خود را برای اولین بازتاب ها درمان کنید. اگر دیوارهای جانبی کمتر از 1 متر از هر یک از بلندگوها فاصله دارند، از پانل های ضخیم 4 اینچی در دیوارهای جانبی استفاده کنید تا هر گونه SBIR ناشی از دیوارهای جانبی را از بین ببرید. اطمینان حاصل کنید که توییترهای شما در همان ارتفاع گوش قرار دارند و با بلندگوها و موقعیت گوش دادن خود در نقاط مثلث متساوی الاضلاع شروع کنید. زاویه مانیتور خود را آزمایش کنید—معمولاً هدف قرار دادن مانیتور برای تمرکز کمی از بالای سرتان نقطه شروع خوبی است، اما گاهی اوقات فوکوس کمی بازتر به نظر بهتر می رسد و عرض نقطه شیرین را افزایش می دهد.

اگر کتابچه راهنمای بلندگوهای خود را بخوانید یا چیزی را در وب ببینید که مکان متفاوتی را توصیه می کند، تعجب نکنید، اما اکنون ابزارهایی دارید که می توانید خودتان تصمیم بگیرید که آیا این توصیه منطقی است یا خیر. بسیاری از تولیدکنندگان بلندگو و یوتیوب‌برها توصیه‌های ناقص یا نادرست ارائه می‌دهند، پس مراقب باشید! قرارگیری صحیح بلندگو، کمی پردازش صوتی و لمس کامل با نرم افزار تصحیح اتاق، شما را به هدف خود یعنی صدای قابل اعتماد، دقیق و موزیکال می رساند.

همچنین بخوانید:

پنل آکوستیک از کجا بخریم؟

ساخت پنل آکوستیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *